BookmarkBookmarkDutch IT-channel.nl
Aanmelden nieuwsbrief

rssColumns

Hoofdredactioneel: Desinteresse en arrogantie07-09-2011

Hoofdredactioneel: Desinteresse en arrogantie

Crisismanagement is een vak. De Nederlandse overheid heeft in de DigiNotar-affaire een zeldzaam staaltje van effectieve crisiscomunicatie en effectief crisismanagement laten zien. Inderhaast ingelaste persconferenties, waarvan één in de nacht van vrijdag op zaterdag, om het publiek te infomeren, en razendsnel genomen maatregelen om de technische kant van de problemen aan te pakken. Zeker in het licht van een lange reeks eerdere ICT-gerelateerde blunders bij de overheid was deze aanpak een verademing.

Nu was het voor de overheid ook niet al te moeilik om doortastend op te treden, want de problemen waren veroorzaakt door een relatief kleine externe partij. De schade die deze partij heeft aangericht is echter enorm: verlies van vertrouwen in de digitale communicatie tussen overheid en burger is lastig in geld uit te drukken, maar DigiNotar heeft iedereen, van klanten tot internetgebruikers, flink in de kou laten staan.

Het lijkt er dan ook sterk op dat de problemen zijn veroorzaakt door desinteresse en arrogantie bij DigiNotar. Want het is onmogelijk dat niemand in het bedrijf op de hoogte was van de meest basale beveiligingsvoorschriften, die in deze affaire met de voeten zijn getreden. Natuurlijk zijn de hackers de daders, maar het werd ze wel erg eenvoudig gemaakt.

Laakbaarder nog nog is de reactie van DigiNotar nadat het bedrijf merkte dat er in de systemen was ingebroken. Het verzuimde zijn klanten, en met name de Nederlandse overheid, op de hoogte te stellen van deze ernstige situatie. Een blijk van enorme arrogantie, met vetstrekkende gevolgen.

Terecht heeft het Openbaar Ministerie aangekondigd te gaan onderzoeken of dit blunderende IT-bedrijf juridisch kan worden aangepakt. De vraag is alleen wel of er binnenkort nog een organisatie is om te vervolgen.

Want hoewel het vertrouwen in digitale certificaten in het algemeen een flinke deuk heeft opgelopen, is het vertrouwen in de certificaten van DigiNotar volledig weg. En daarmee vervalt het bestaansrecht. Er bestaat dus een grote kans dat het moederbedrijf de stekker er binnenkort uit trekt. In dat geval heeft slechte crisiscommunicatie geleid tot een domme en onnodige vorm van zelfdestructie. Als er een Darwin Award voor bedrijven zou bestaan is DigiNotar een goede kanshebber.

Meer columns

Zoeken

Follow on LinkedInVolg onsFollow on TwitterTweets

rssInterviews

Mark Wiertsema, Microsoft: ‘Cloud OS vereenvoudigt beheer'Mark Wiertsema, Microsoft: ‘Cloud OS vereenvoudigt beheer'
Cloud OS is een visie van Microsoft om het beheer van infrastructuur te doen, ongeacht de locatie waar deze zich bevindt. Z... meer
Meer interviews

rssColumns

Groei bedrijven wordt bepaald door ITGroei bedrijven wordt bepaald door IT
De impact van IT wordt bij veel bedrijven onderschat. In 2020 zullen meer dan 7 miljard mensen en bedrijven en minstens 30 mi... meer
Meer columns

BlogIt

Laden RSS feeds