BookmarkBookmarkDutch IT-channel.nl
Aanmelden nieuwsbrief

rssColumns

Momentum: Explore information, discover intelligence09-11-2011

Momentum: Explore information, discover intelligence


Het is de maand van de conferenties. De afgelopen weken was ik eerst op de RSA security-conferentie in Londen, waar het onderwerp cybersecurity centraal stond. Een week later op VMworld in Kopenhagen waar VMware zijn Europese gebruikersbijeenkomst hield. Deze blog schrijf ik naar aanleiding van Momentum, de Europese gebruikersconferentie van Documentum die vorige week plaatsvond in Berlijn. We spreken tegenwoordig over ‘Information Intelligence’, een overkoepelend begrip van document of content management en alle intelligentie die daar omheen is en wordt gebouwd.

Information Intelligence
Alle informatie begint als data, welke in brokjes wordt gegenereerd en pas in zijn volle samenhang informatie is. Informatie die als product waarde heeft.  Waarde voor de creator. Maar ook waarde voor de potentiële gebruiker. Daarom is informatie geld waard. Hoe specialer of unieker de informatie, hoe meer waarde het oplevert als je het deelt of verkoopt. Een bedrijf heeft drie onvervangbare waarden: zijn merknaam, zijn mensen en tenslotte zijn informatie. Een bedrijf dat zijn informatie kwijtraakt, is ten dode opgeschreven. Daarom moeten we zuinig zijn op onze informatie, er zorgvuldig mee omgaan en het goed beschermen en beschikbaar houden.

Maar wat brengt het aspect ‘intelligence’ nu met zich mee? Hoe kan informatie intelligent zijn? Het samenvoegen van twee soorten informatie kan meer informatie opleveren dan de som der delen. Het bijeenbrengen van nog meer informatie, kan zelfs heel veel nieuwe informatie genereren. Als we van personen via sociale media allemaal informatie systematisch bij elkaar brengen, levert dat een redelijk compleet beeld op over de persoon in kwestie. Dit kan gaan over informatie van koopgedrag, rijgedrag, van eigenlijk alles wat tegenwoordig digitaal kan worden gevonden.

Ander daglicht
Als een verzekeringsbedrijf op systematische wijze informatie verzamelt voor ze je een polis aanbieden, komt deze informatieverzameling opeens in een ander daglicht te staan. Als je bijvoorbeeld een autoverzekering wilt afsluiten, en de verzekeraar is in staat een nauwkeurig overzicht te maken van je snelheidsovertredingen, je schadeverleden en je vriendenkring, dan is die gezamenlijke informatie van grote waarde voor die verzekeraar. En voor jezelf ten aanzien van de premie die je moet betalen.

Dus ‘information intelligence’ is het intelligent omgaan met de informatie zelf, maar ook het combineren van die informatie met andere informatie en de informatie die daar weer uit wordt gegenereerd. Dit klinkt al ingewikkeld, maar het is in de praktijk nog ingewikkelder. Vandaar dat al sinds de vorige eeuw systemen worden ontwikkeld om informatiestromen te beheren. Hierbij wordt de levenscyclus over hoe informatie ontstaat, wordt gebruikt en wordt onderhouden vastgelegd en waar mogelijk gestuurd. Dit wordt gedaan met de document management systemen waar ik in het begin op doelde. Enterprise Content Management (ECM) en Information Lifecycle Management (ILM) die de content en de levenscyclus van informatieproducten beheren.

Met de komst van het internet is wereld van informatie enorm veranderd. Het is bijna onmogelijk om de dagelijks groeiende hoeveelheid data te volgen en nog (terug) te vinden. Google levert een waanzinnige prestatie om heel veel daarvan traceerbaar en dus vindbaar te maken. Google, maar ook Yahoo, stond aan de bron van ontwikkelingen als Hadoop om snel heel veel data aan het internet te kunnen onttrekken.

Grip houden
Elke organisatie genereert elke dag weer nieuwe informatie. En die informatie willen en moeten we steeds intelligenter inzetten. Daarover gaat nu de Momentum-conferentie. Hoe kunnen we in een organisatie ‘grip’ houden op de groeiende berg informatie die nodig is om ons proces elke dag naar behoren te kunnen uitvoeren? Hoe slim moeten we omgaan met de creatie van data en vervolgens de informatie die daaruit voortkomt? Wat moeten we minimaal vastleggen over de informatie die we creëren? Wat moeten we documenteren om het weer terug te kunnen vinden of om het in relatie met een ander document te gebruiken? Of om het te delen met personen die er hun voordeel mee kunnen doen, het forensisch te kunnen gebruiken opdat we achteraf weten wat gebeurd is? Of om het volgens de procedures netjes te kunnen archiveren?

Stroomversnelling

Net zoals alles in de IT-wereld momenteel in een enorme stroomversnelling terecht is gekomen, is dat in de oude vertrouwde Documentaire Informatie Voorziening ook. DIV is de mooie definitie voor hoe we in de vorige eeuw onze documentstromen hadden georganiseerd. Van creatie tot vaak stoffig archief. Essentieel voor elke organisatie. Informatiestromen zijn de ruggengraat van het proces waar de organisatie omheen was georganiseerd. Informatie die van werkplek naar werkplek ging of gecontroleerd naar derden werd gestuurd.

In de huidige wereld wordt continu door iedereen op verschillende plekken informatie geproduceerd. Ook kan het eenvoudig worden gedeeld met wie je maar wilt en samengevoegd worden met informatie die op andere plekken wordt verzameld.  We hebben nauwelijks meer overzicht wie waar welke informatiemaakt, verstuurt, deelt, gebruikt of bewaart. Dat schreeuwt om oplossingen om dat klantvriendelijk te organiseren. Dit noemen we Information Intelligence.  Een vriendelijke term en het klinkt niet als Big Brother. Hoewel, compliance en governance dwingen elke organisatie steeds meer hun daden en uitingen te registreren. Hiermee kunnen ze zich conformeren aan wettelijke kaders. Dus een beetje Big Brother, maar dan vriendelijker.

Ik heb al eerder gesproken over Big Data. Het enorme universum van data dat we bouwen en via het internet bereikbaar is. Het zoeken van de naald in de hooiberg van data. Het logisch rangschikken van data tot nieuwe, bruikbare informatie. Werken met data is een vak. Het vak van de documentalist, de archivaris en de DIV-ver. En nieuwe vaardigheden als die van de data scientist.  Eigenlijk voor iedereen die zich beroepshalve met IT bezighoudt.
 
Hans Timmerman (CTO EMC Nederland)
 
Meer columns

Zoeken

Follow on LinkedInVolg onsFollow on TwitterTweets

rssInterviews

CIO-interview: 'ICT cruciaal in LUMC'CIO-interview: 'ICT cruciaal in LUMC'
 De geschiedenis van de automatisering van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) gaat terug tot het begin van ... meer
Meer interviews

rssColumns

Software-Defined Networking – waarom eigenlijk?Software-Defined Networking – waarom eigenlijk?
Dat doet toch iedereen…met mobiele apparaten foto’s en films downloaden, video streamen, enz. En daarmee starten... meer
Meer columns

BlogIt

Laden RSS feeds