BookmarkBookmarkDutch IT-channel.nl
Aanmelden nieuwsbrief

rssColumns

'Singapore begrijpt ICT'26-04-2012

'Singapore begrijpt ICT'


Afgelopen week werd in Brussel CIO CITY 2012 gehouden, georganiseerd door CIONET en Insead, met een geweldig programma. Sprekers waren onder andere Prof. Peter Weill van MIT Sloane en Prof. Paul Redmond van Liverpool University. Commissaris Neelie Kroes was donderdagavond aanwezig. Het was voor haar een drukke avond. Ten eerste reikte zij de ‘European CIO of the year-awards’ uit. Verder nam ze het CIONET/Insead rapport in ontvangst over gebruik van Breedband. Ze deed die avond een oproep voor een “grand coalition for ICT jobs”. De aanwezigen waren erg verheugd dat zij zich tijdens haar toespraak zelf heeft uitgenodigd voor CIO CITY 2013. Ook aanwezig voor een keynote presentatie was mevrouw Choy Peng Wu, de voormalige CIO van de overheid van Singapore, huidige Group CIO van Neptune Orient Lines en afgelopen jaar door IDC benoemd tot de "Asia Pacific CIO of the Year”. Gegeven haar achtergrond en ervaring in zowel de publieke als private sector hebben we gebruik gemaakt van haar komst naar Europa om nog een apart gesprek te hebben met Mevr. Kroes om de ervaring en visie op ICT van Singapore te bespreken.

Vrijdagochtend 9.00 waren we op kantoor van Mevr. Kroes. In het begin werd meteen duidelijk dat Choy Peng Wu en Mevr. Kroes gemeenschappelijke kennissen hadden. Immers ze hebben beiden een achtergrond in de scheepvaartindustrie. En, laat ik meteen met de conclusie beginnen die Choy Peng Wu presenteerde aan het einde van ons gesprek: “in Singapore eSkills are just assumed by government, organizations and citizens to be there”.  Werkelijk iedereen in Singapore heeft dus eSkills en, dit wordt ook als doodnormaal ervaren. Werkgevers vragen er ook niet meer naar bij sollicitatiegesprekken. Het is er gewoon.

Deze situatie is niet zomaar ontstaan. Al in 1981 heeft de overheid van Singapore de 'National Computer board' opgericht. Doel hiervan was om ICT te gebruiken en te exporteren om zo Singapore de 21ste eeuw in te brengen. Die aanpak van de overheid was gebaseerd op het idee dat mensen eerst zelf moesten leren omgaan met ICT. De eerste tien jaar werden gebruikt om zelf het goede voorbeeld te geven en te automatiseren wat mogelijk was. Daarna werden de interacties met de overheid geautomatiseerd. Veel steun werd aan de MKB gegeven om ICT goed te kunnen gebruiken. Vandaag de dag is het indienen van de inkomensbelasting voor iedereen dan ook een werk van slechts een minuut. Hierbij moet gezegd worden dat er ook op gelet wordt dat de belastingregels eenvoudig blijven. Online indienen wordt beloond. Zo wordt de “carrot & stick”-methode ingezet om gebruik van ICT te stimuleren.

Naast gebruik door de overheid zelf en stimulering van het MKB worden geld, tijd noch moeite gespaard om de jeugd van het land op te leiden. Elke bibliotheek en lagere school in Singapore heeft inmiddels Breedband. In elk klaslokaal zijn minstens 15 PC´s aanwezig, en afgesproken is dat minimal dertig procent van het onderwijsprogramma ‘IT enabled’ moet zijn. Ook worden de leraren allemaal getraind in ICT. Twee weken per jaar wordt het onderwijs thuis via de PC gegeven. Het Nieuwe Werken begint al vroeg in Singapore. Al deze investeringen zorgen er niet alleen voor dat nagenoeg iedereen in Singapore de relevante ICT-skills heeft. Volgens Choy Peng Wu is op deze manier ICT inzetten ook een ‘great social leveler' waarbij arme gezinnen net zoveel kansen krijgen als de rijkere.

Na afloop gaf Mevr. Kroes aan ‘heel tevreden’ te zijn met de meeting. Het is voor mij duidelijk dat de Nederlandse Overheid, Europa en de rest van de wereld veel kan leren van de aanpak en ervaring van Singapore. Het laat zien hoe ICT een land welvaart en vooruitgang kan brengen. Benodigd is een langere termijn visie en de wil om hier aan vast te houden.  Daarbij kan een beetje lef ook geen kwaad.

 

 

 

 

Meer columns

Zoeken

Follow on LinkedInVolg onsFollow on TwitterTweets

rssInterviews

Hero Business Solutions: 'Fundamentele verschuivingen in groeiende markt'Hero Business Solutions: 'Fundamentele verschuivingen in groeiende markt'
Hero Business Solutions is een ICT-intermediair met een bijzondere aanpak. 'Een 'matchmaker' met veel toegevoegde waarde', zo... meer
Meer interviews

rssColumns

Blijf niet stilstaanBlijf niet stilstaan
Samen met Dutch IT Channel hebben we onlangs een enquête opgezet waarbij we het partnerkanaal hebben gevraagd naar de t... meer
Meer columns

BlogIt

Laden RSS feeds