BookmarkBookmarkDutch IT-channel.nl
Aanmelden nieuwsbrief

rssCases

Uw klantcase(s) hier publiceren? Mail naar info@executive-people.nl voor een voorstel op maat. De inhoud van de cases valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

ICT maakt van ArenA stadion van de toekomst21-07-2011

ICT maakt van ArenA stadion van de toekomst

Amsterdam ArenA is veel meer dan een voetbalstadion. De markante locatie ten zuiden van Amsterdam ontvangt een breed scala aan evenementen binnen de poorten. De technologische ondersteuning en begeleiding daarvan neemt een steeds belangrijkereplaats in. Daarom is in de ArenA een netwerk neergelegd met geavanceerde beheersmogelijkheden. Dit vormt de basis van digitale dienstverlening aan bezoekers die steeds meer verwachten van een evenementenlocatie.

Het aantal evenementen dat Amsterdam ArenA jaarlijks organiseert is indrukwekkend, gemiddeld tachtig per jaar waar twee miljoen bezoekers op afkomen. Het belangrijkste strategische doel van het stadion is dan ook om gastheer te zijn voor zoveel mogelijk evenementen.

Bij dit alles speelt ICT een cruciale rol, en die technologische voorzieningen zijn voortdurend in beweging. “We zijn bezig de ICT op een nog hoger plan te krijgen”, aldus manager ICT Coen Keizer. “We gebruiken al allerlei ICT voorzieningen in het hele stadion, dat komt ook in de nieuwe zalen.”

De bestaande ICT-infrastructuur is een aantal jaren geleden al ingrijpend gemoderniseerd. Voorheen was er wel bekabeling voor de kantoren op de lagere niveaus, maar voor de bezoekers op de hogere ringen lag er niets. Maar omdat de eisen aan ICT steeds toenamen, en vrijwel alle dataverkeer over IP ging lopen, werd de infrastructuur grondig onder handen genomen. “We hebben een uitgebreid plan gemaakt voor het neerleggen van de nieuwe bekabeling. Het koper hebben we gehandhaafd, maar alle glas is vervangen, onder meer omdat we naar twee core switches gingen. Die nieuwe glas-infrastructuur geeft ArenA een ruime capaciteit van 20 GB, waarvan op dit moment niet meer dan de helft in gebruik is.”

Cruciaal bij een dergelijke infrastructuur is het beheer. “Zeker bij evenementen heb je te maken met veel wisselende verbindingen, dus het dreigt al snel onoverzichtelijk te worden. De tijd om eventuele problemen op te lossen is heel erg klein. Je moet dus kunnen vertrouwen op de administratie van het netwerk om snel te kunnen ingrijpen als er problemen zijn. Want als je eerst uitgebreid moet gaan zoeken in kasten en draden dan ben je te laat.”

Alarm

De oude administratie bestond alleen maar uit tekst, maar daarin was geen ruimte voor tekeningen met bijvoorbeeld de outlets. Om daarin verandering te brengen heeft ArenA iPatch van Commscope geïnstalleerd. “Wat in dit administratiepakket uitermate interessant is, is dat je er ook Autocad-tekeningen in kunt laden. Dat is zeker bij een locatie als die van ons belangrijk omdat we op de vreemdste plekken aansluitingen hebben zitten. Dat hebben we nu volledig in kaart gebracht. Bovendien kan dit pakket met onze Cisco-apparatuur communiceren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk poortstatussen aan te geven, of je kunt ze op afstand afsluiten. Bovendien slaat het systeem alarm als apparatuur niet bereikbaar is.”

Daarnaast kan ArenA actief de patchen monitoren. Het paneel waar de kabels in zitten heeft sensors, die merken of er ergens een kabel in gestoken is. In de nieuwe situatie wordt een patch direct gesignaleerd. Bovendien heeft het een bewakingsfunctie, dus wanneer er iets wordt losgekoppeld wat niet hoort slaat het systeem alarm. Ook de oude bekabeling is in deze administratie opgenomen.

De samenwerking met Commscope is via KPN tot stand gekomen, een van de founders van Amsterdam ArenA. Commscope zelf werkt weer met partners via een indirect model. Carl van Bethray, regional director Benelux: “De partner levert het. Wij maken de materialen, en zijn goed in R&D en het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. De manier waarop het wordt ontworpen en geïnstalleerd bepaalt uiteindelijk de kwaliteit. We hebben daarom niet meer dan 15 partners in Nederland, en voor iPatch zijn het er nog minder omdat zij behoorlijk moeten investeren in kennis. Wij geven wel zelf de garantie van twintig jaar, dus als een partner er niet meer is regelen wij het gewoon zelf.”

Mobiele devices

Deze infrastructuur vormt de basis van het Smart Stadium-concept van Amsterdam ArenA.

Keizer: “Smart Stadium is het concept dat de klant die hier komt allerlei elektronische diensten extra krijgt, die we in de vorige versie van het stadion niet hadden. Daarbij gaat het om zaken als persoonlijke wegwijzers, parkeerhulp, de weg vinden, toegang krijgen en betalen van consumpties, en natuurlijk veel multimedia, beeld en geluid, op allerlei mobiele devices.”

In het hele stadion hangen nu televisieschermen. Daar worden nu al over het netwerk Full HD streaming beelden over verzonden. “Daar zijn we trots op. Er zijn ook plannen voor een extra videorand op de tweede ring. Als facilitair bedrijf zijn wij ervoor dat soort faciliteiten te bieden. Zo wil het evenement Sensation bijvoorbeeld wireless, omdat de capaciteit van het openbare mobiele netwerk niet groot genoeg is. Dat wilden ze eerst zelf doen, maar het kan veel goedkoper via onze eigen Wifi access points, met grote internet bandbreedte. We gaan zo verlichting bieden op de mobiele kant.”

Dat laatste is belangrijk, door het razendsnel toegenomen gebruik van video op bijvoorbeeld smartphones. Dat kunnen de aanbieders van mobiele telefonie niet meer aan, zodat ArenA zelf met slimme oplossingen moet komen.

“Het netwerk is er in ieder geval klaar voor. We zijn in staat draadloos video te streamen op een laptop. De techniek is er. Een beperking is eerder dat de devices het vaak nog niet aankunnen. Sommige smartphones hebben bijvoorbeeld nog niet de goede streamers. We gaan in de Skyboxen video uitrollen, met de mogelijkheid die video met je telefoon te bedienen. In de toekomst zul je zo ook een bestelling kunnen doen bij de catering, of de airco bedienen. De bewegwijzering in het stadion wordt volledig digitaal, dus als de namen veranderen hoef je geen nieuwe bordjes op te hangen. En in geval van nood is dat handig, omdat je allerlei boodschappen op het systeem kwijt kunt. Het netwerk zelf wordt weliswaar steeds uitgebreid en geüpgraded, maar de basisinfrastructuur is er helemaal klaar voor.”

Meer cases

Zoeken

Follow on LinkedInVolg onsFollow on TwitterTweets

rssInterviews

Out of the cloud before you get in?Out of the cloud before you get in?
Is de cloud dé oplossing voor alle IT-problemen? JerryRozeman, Chief Technology Officer bij PQR, durft dit in twijfel ... meer
Meer interviews

rssColumns

De vijf do's van mobiele websitesDe vijf do's van mobiele websites
Apps zijn passé: elke paar dagen een app updaten, daar zijn de meeste consumenten toch wel klaar mee. Het alternatief ... meer
Meer columns

BlogIt

Laden RSS feeds